آخرین وضعیت مصرف گاز در استان مرکزی، نیروگاه شازند عمده ترین مصرف کننده

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: نیروگاه شازند به عنوان عمده ترین مصرف کننده گاز استان سال گذشته حدود دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب گاز مصرف نموده است.

آخرین وضعیت مصرف گاز در استان مرکزی، نیروگاه شازند عمده ترین مصرف کننده

محمدرضا سمیعی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه کرد: سهم گاز از سبد انرژی در جهان حدود 33 درصد است ولی این رقم در ایران 70 درصد و در استان مرکزی 75 درصد است چراکه حدود 75 درصد از انرژی که در استان به مصرف می رسد منشاء گاز طبیعی دارد.

وی اضافه کرد: در استان مرکزی 554 هزار و 55 مشترک گاز وجود دارد که از این تعداد 302 هزار و 519 مشترک شهری و 151 هزار و 536 مشترک روستایی هستند، بیش از 75 درصد مصرف گاز در استان مربوط به صنعت است و این در حالی است که انرژی برق تنها 9 درصد از سهم سبد انرژی استان را به خود اختصاص داده و بر این اساس در بخش گرمایشی بویژه در بخش های خانگی و تجاری باید استفاده بهینه از گاز طبیعی را مدنظر قرار داد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی در خصوص فاصله استان با استانداردهای مصرفی، توضیح داد: در تعریف انرژی، تعریفی تحت عنوان دمای رفاه وجود دارد، این دما حدود 18 تا 21 درجه سانتی گراد است ولی میانگین دمای رفاه در کشور ما حدود 26 درجه است.

سمیعی با بیان اینکه به ازای کاهش هر یک درجه از دمای محیط حدود 6 درصد در مصرف گاز صرفه جویی می گردد، بیان نمود: تعرفه گازبهای خانگی در ماه های گرم سال از 16 فروردین تا 15 آبان ماه و تعرفه ماه های سرد سال از 16 آبان تا 15 فروردین ماه حساب می گردد. در فصل سرد سال در یک اقلیم جغرافیایی برای هر متر مکعب مصرف تا 300 مترمکعب 414 ریال هزینه محاسبه می گردد که این عدد رفته فته افزایش پیدا نموده و در نهایت به 483 تومان می رسد و به تبع آن هرچه مصرف مشترک بالاتر باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

وی در خصوص تامین گاز نیروگاه اراک، گفت: نیروگاه شازند به عنوان بزرگترین مصرف کننده گاز طبیعی در استان است و حدود بیش از یک سوم گاز مصرفی استان را به خود اختصاص داده است. سال گذشته حدود 6 میلیارد و 350 میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف شد که سهم نیروگاه حدود دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بود، سال جاری نیز در هفت ماهه ابتدای سال تا به امروز حدود سه میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز مصرف نموده ایم که در صورتی که مسئله ای ایجاد نگردد میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نخواهد نمود و در صورتی که بتوانیم گاز نیروگاه را به طور کامل تامین کنیم در نتیجه میزان مصرف مقداری افزایش نیز پیدا خواهد نمود.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی ادامه داد: از سال 92 به بعد براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، شرکت گاز استان مرکزی بر آن شد تا نسبت به تامین حداکثری گاز نیروگاه اقدام کند. ولی در صورتی که در پیک مصرف گاز عدم توازن بین توزیع و مصرف گاز در کشور رخ دهد ناگزیر به محدود کردن مصارف تعدادی از واحدهای صنعتی از جمله نیروگاه هستیم که این اتفاق در سال گذشته در چند روز محدود رخ داد، اما گاز نیروگاه قطع نشد، از طرفی براساس توافقی که اجرا شده در صورت محدود شدن سهمیه گاز نیروگاه این واحد نیز باید فراوری را کاهش داده و به هیچ وجه اجازه استفاده از مازوت را ندارد.

سمیعی اعلام نمود: همچنین شرکت گاز نسبت به تامین گاز کوره های آجرپزی نیز اقدام نموده و تمامی کوره های آجرپزی شهر اراک از نعمت گازطبیعی برخوردار هستند و احتیاجی به استفاده از سوخت مایع نیست.

وی در خصوص گازرسانی به شهرها و روستاها گفت: خوشبختانه شرکت گاز استان موفق شده با گازرسانی به 34 شهر استان 100 درصد خانوارهای شهری و با گازرسانی به بیش از 977 روستای استان بیش از 97 درصد خانوارهای روستایی را تحت پوشش قرار داده و در مجموع بیش از 99 و نیم درصد خانوارهای استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی مطرح نمود: در اکثر شهرستان های استان پوشش گازرسانی به روستاها تکمیل شده و تنها سه شهرستان تفرش، ساوه و زرندیه هستند که پوشش روستایی زیر 95 درصد دارند و در مجموع در حدود 38 روستا هستند که امکان فنی گازرسانی به آنها وجود دارد و در دستور کار قرار دارند، امیدواریم که این اتفاق رخ دهد، اما برخی روستاها امکان فنی برای گازرسانی ندارند و برای باقی روستاها هم که این امکان وجود دارد به سبب صعب العبور بودن سرانه انشعاب گازرسانی آنها بالاست که در تدارک تامین مالی مورد احتیاج هستیم.

سمیعی ادامه داد: از مجموع 335 هزار کیلومتر شبکه اجرا شده در سطح کشور سهم استان مرکزی حدود 10 هزار کیلومتر است، همچنین از حدود 11 میلیون انشعاب نصب شده در کشور سهم استان مرکزی حدود 280 هزار انشعاب است که از این مقدار حدود 120 هزار انشعاب در روستاها و حدود 160 هزار انشعاب هم در شهرها نصب شده است و از مجموع 280 هزار انشعاب حدود 540 هزار مشترک را خدمت رسانی می کنیم.

به گفته وی، در مجموع چهار هزار و 700 مشترک صنعتی نیز در استان وجود دارد و حدود بیش از 70 درصد گاز استان در بخش صنایع استفاده می گردد، همچنین 28 درصد مصرف گاز هم هم در بخش خانگی است.

وی بیان نمود: سه وظیفه در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به عهده شرکت ملی گاز در سطح کلان قرار داده شده که یکی از آنها گازرسانی به روستاهاست که از این حیث اقدامات خوبی را در سال های گذشته انجام داده ایم که از این جهت تعهدات شرکت گاز استان در راستای گازرسانی به روستاها اجرا شده، وظیفه دیگر شرکت ملی گاز، گازرسانی به صنایع و دیگری کاهش هدررفت گاز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی توضیح داد: سامانه قرائت کنتور و صدور آنی صورتحساب قبض گاز با هماهنگی و همکاری واحدهای فناوری اطلاعات و خدمات فنی و فروش عمده در استان مرکزی بصورت پایلوت مورد بهره برداری قرار گرفته و به سراسر کشور هم ارسال شده و با اجرای این طرح زمانی که کنتورخوان به منازل مشترکان مراجعه می نماید پس از آنکه شماره های کنتور را وارد دستگاه کند ظرف چندثانیه اطلاعات در شرکت گاز استان پردازش شده و به کنتورخوان برگشت داده می گردد و به چاپ می رسد و توسط مشترک قابل پرداخت است، با این روش از تحویل قبض به مشترک اطمینان حاصل می گردد .

سمیعی در ادامه اضافه کرد: از خصوصیات این سامانه می توان به برخورداری از تلفن گویا، سامانه دریافت شماره کنتور بصورت پیامکی، امکان قرائت شماره کنتور به دو صورت آنی و گروهی، صرفه جویی در مصرف کاغذ و چندین امکان دیگر اشاره نمود. تمام مراحل طراحی وت هیه این سامانه بصورت بومی و توسط امور فناوری اطلاعات شرکت گاز استان مرکزی در راستای گسترش مسئولیت اجتماعی شرکت و تکریم مردم استان صورت پذیرفته است.

وی بیان نمود: الزاماتی از جمله استفاده از عایق های حرارتی و پنجره های دوجداره و استفاده از پکیج ساختمانی می تواند یاری شایانی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد، یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف گاز استفاده از وسیله مناسب گرمایشی برای محیط است، همچنین استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پرده های ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه و تعمیرات لازم در موتورخانه ها نیز به عنوان بخشی از راهکارهای مصرف بهینه گاز توصیه می گردد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی مطرح نمود: البته راهکارهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز وجود دارد، از دو جداره و عایق کردن در و پنجره ها گرفته تا نصب پرده های ضخیم و قطور و ... که برخی از آنها احتیاجمند تغییرات ساختاری و اساسی در ساختمان و فضای زندگی است، اما برای کوتاه مدت و یاری به کاهش مصرف راه های فوری و ساده تری از جمله پوشیدن لباس بیشتر در خانه و محل کار هست؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می توان هزینه هایی را که صرف گرمایش منزل می گردد را تا پنج درصد کاهش داد.

وی در انتها با بیان اینکه هر ساله بیشترین حوادث فوت و خفگی با گاز منوکسیدکربن مربوط به دودکش است، گفت: با شروع فصل سرد سال بر اثر بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی بویژه بخاری و آبگرمکن، متاسفانه تعدادی از مردم جان خود را از دست می دهند در حالی که با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز می توان این طرات را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 فروردین 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 22

به "آخرین وضعیت مصرف گاز در استان مرکزی، نیروگاه شازند عمده ترین مصرف کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین وضعیت مصرف گاز در استان مرکزی، نیروگاه شازند عمده ترین مصرف کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید