آبشار گردی در ماه های گرم سال

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، آبشار گردی در ماه های گرم سال راه حلی برای تنفس هوای تمیز، دور بودن از شهر شلوغ و شنیدن صدای آرامش بخش آب است که از بالا به پایین می ریزد.

آبشار گردی در ماه های گرم سال

آب از ارتفاع بلند سرازیر می گردد، با شدت به صخره های سخت می خورد و هر قطره اش به هزاران ذره تبدیل می گردد. دیدن تصویر آبشار هم آدمی را خنک می نماید چه برسد به اینکه کنارش قرار بگیری. مهمان آبشار شدن در گرمای تابستان به خصوص مرداد ماه یکی از لذت بخش ترین سفرها در کشور ما را رقم می زند. آبشارهای ایران در این سرزمین گرم و خشک، گنجینه ای باارزش هستند که می توان به لطف آنها گرمای تابستان را برای چند ساعتی که هم شده فراموش کرد. در این مطلب از هر گوشه ایران آبشارهای مهم و محبوب را به شما معرفی می کنیم تا به دیدن آن ها بروید.

شمال ایران

  • آبشار لاتون:آوازه آبشار بلند لاتون مسافران تالش و آستارا را در ماه های گرم به سمت شهر لوندویلو روستای کوته کومه میکشاند. زیبایی طبیعت سر سبز و جنگل های تالش زبانزد خاص وعام است و با داشتن آبشاری به بلندی و زیبایی لاتون تکمیل میگردد. آبشار لاتون باارتفاع 105 متر، بلندترین آبشار استان گیلان و ایران می باشد.

آبشار لاتون

  • آبشار زمرد: آبشارزمرد تالش در استان گیلان، شهر حویق در 40 کیلومتری شمال شهر تالش واقع شده و اینشهر تازه تاسیس از ترکیب دو دهستان حویق و چوبر تشکیل شده است.شهری که با فاصلهچند کیلومتری می توان از اراضی ساحلی کنار دریا به اراضی جنگلی در ارتفاعات پایکوهیرسید و با قرارگیری در این ارتفاعات به راحتی می توان دریای زیبای خزر را مشاهدهکرد. کلمه تالش از تولش (گل خیز) مشتق شده که تول به معنی گل، و ش پسوند مکان استو این کلمه به مرور زمان تبدیل به تالش شده است. آبشارهای تالش بیشتر در میان جنگلهای کوهستانی منطقه واقع هستند.

آبشار زمرد

شرق و شمالشرقی ایران

  • آبشار اخلمد:دره آبشار اخلمد در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمدواقع شده است. این دره دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراکم می باشد. در درهاخلمد باغات فراوانی وجود دارد که میوه تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهممیکند. این دره دارای دیواره های فراوانی نظیر دیواره سفید، الله اکبر عقاب و .. میباشدکه مکان مناسبی را برای ورزش سنگ نوردی ایجاد نموده است. در دره اخلمد آبشارهای فصلیو دایمی نیز وجود دارد که مهمترین آن در انتهای دره واقع شده است و ارتفاع ان به 23متر می رسد.به دلیل آهکی بودن جنس کوه های اخلمد حفره های ژرف مدوری در زیر آبشارایجاد شده است. آبشار باشکوه، کوه های مسطح و باغات فراوان مناظری بدیع برایگردشگران ایجاد نموده است.

آبشار اخلمد

  • آبشار ارتکند:آبشار ارتکند در جاده کلات نادری و حدود 40 کیلومتر مانده به شهرستان کلات، درمنطقه روستای قطعه نو کلات، واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار زیبا، ابتدابایستی از روستای سررود که در فاصله 7 کیلومتری از جاده اصلی قرار گرفته است، گذر کرد.این روستا دارای آب و هوای خشک بوده و کوه های تک خانه در 8 کیلومتری غرب وسرشاودر 3 کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند. بعد از روستا، جاده ای فرعی وخاکی وجود دارد که بعد از 2 ساعت راهمپیمایی می توان به این آبشار رسید.

آبشار ارتکند

مرکز ایران

  • آبشار نیاسر:آبشار نیاسر کاشان از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که در شهری تاریخی نیاسردر محله سر کمر (شهید بهشتی) قرار گرفته است آب این آبشار از چشمه تالار (اسکندریه)واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می گیرد به گونه ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار واز آنجا به دشت های نیاسر و یک سوم آن به محله نو می رود. سنگی کهآبراهه آبشار نیاس در آن ایجاد شده و سنگ هایی که بدنه مزبور را تشکیل می دهند ازنوع سنگ های آهکی و رسوبی می باشد. به دلیل پدیده های انحلال سنگ آهک توسط جریانهای زیرزمینی و گذشت سالیان دراز بافت بسیار زیبا و چشم نوازی مانند استالاکتیت هاو استالاکمیت ها در بدنه آبشار نیاسر به وجود آمده است که موجب جذب گردشگران برایدیدن این زیبایی است. آنگونه که از از بقایای خزه های قدیمی و آبراهه های موجود وهمچنین گفته های اهالی محل تعیین می گردد راستا آب در قدیم عوض شده است. آبی که ازآبشار پایین می ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار راداراست.

آبشار نیاسر

  • آبشار خور: آبشارزیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتریجاده کرج - چالوس واقع شده است. آبشار از روستای خور تقریبا 2 کیلومتر فاصله داردکه با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای سیب ترش، گوجه سبز، زردآلو وگیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید. به دلیل جلوگیری از هدررفت آب چشمه راستا نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور از طریق کانال کوچکی هدایتمیگردد که در میان راستا دریچه هایی برای تغییر راستا آب به سمت باغات تعبیه شده است.ارتفاع آبشار در حدود 50 متر است و محل ریزش آب بصورت صخره ای و کاملا عمود بر زمیناست.

آبشار خور

جنوب ایران

  • آبشار مارگون:مارگون نام آبشاری است که در دره های غرب شهرستان سپیدان استان کهکیلویه وبویراحمد قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به 70 متر و عرض آن به 100 متر می رسد.آبشار مارگون که در روستای مارگون واقع شده است، یکی از عظیم ترین و با شکوه ترینآبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، عظیمی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستانرقابت می نماید. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانهای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آباز آنها به بیرون ریخته میگردد. از این حیث این آبشار هم عظیمترین و هم مرتفع ترینآبشار چشمه ای در دنیا است.

آبشار مارگون

  • آبشار تنگتامرادی: آبشار تنگ تامرادی بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.آبشار تنگ تامرادی در فاصله 55 کیلومتری از شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران زمین کهدر راستا جاده گچساران واقع شده و ارتفاع آن بیش از 15 متر می باشد. وجود چهارآبشار با ارتفاع 8 تا 10 متری و حوضچه های آب در راستا آب زلال و بسیار خنک اینآبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از دل آن می گذرد و آب مداوم از سقف آنان چکه میکند باعث شده است که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن بیفزاید. طبیعت زیبا وجنگل بلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. چشمه بلوط عسلی،که در حوالی آبشار تنگ واقع شده است، یکی از معروف ترین ییلاقات و تفرجگاه هایمنطقه به شمار می رود. این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه های طبیعی زیبایی را بهوجود آورده است.

آبشار تنگ تامرادی

شمال غربی

  • آبشار شلماش:آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهرسردشت جاری است. آبشار شلماش با دره ای سرسبز در کنار جنگل های پراکنده، در نزدیکیشهر سردشت واقع شده و از شاخه های رودخانه زاب کوچک محسوب می گردد. این آبشار کهدر واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه ای تفریحی درآمده که همهساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشینبرای دیدن آن راهی سردشت می شوند. سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته اندکه اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته است. برای دیدن دو آبشاربعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره ای عمیق شوید. در حال حاضربا احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر تر شده است.

آبشار شلماش

غرب ایران

  • آبشار بیشه: آبشاربیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است. این آبشار در دل کوه های زاگرس درشهرستان درود جاری است. ارتفاع ابشار بیشه حدود 58 متر تا سطح رودخانه است و سطحیبه عرض حدود بیست متر را نیز پوشانیده است. آب آبشار از چشمه های متعدد تأمین می گرددو پس از عبور از ایستگاه راه آهن بیشه، به رودخانه سزار می ریزد. آبشار بیشهلرستان یکی از همان صدها چشمه ای است که با لطافت و زیبایی خاصی از ارتفاع 58 متریبه رودخانه می ریزد تا دل های مشتاقان زیبایی های طبیعت که از شلوغی شهر خسته اندرا آرامش بخشد.

آبشار بیشه

  • آبشار آبسفید: آبشار آب سفید الیگودرز در جنوبشرقی استان لرستان در دامنه کوههای زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخشبشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرزامکان پذیر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می آید. ارتفاعآبشار 70 متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود 8 متر می باشد. این آبشار به رود رودبار لرستان می پیوندد وسرانجام به دز می ریزد. می توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا براثر برخورد با سنگ ها به شکل حباب سفید در می آید به آب سفید معروف شده است. خودآبشار در دره های تاریک که در اثر فعالیت های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چندهزار سال بوجود آمده قرار گرفته است. آبشار در دره های تاریک که در اثر فعالیت های زمینشناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار گرفته است.

آبشار آب سفید

کلام آخر

قبل از مسافرت و دیدن آبشارهای منحصر به فرد در ایران لباس اضافه همراه خود داشته باشید و از درجه سختی بازدید از آبشار باخبر شوید. سفر خوبی داشته باشید.

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1227

به "آبشار گردی در ماه های گرم سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار گردی در ماه های گرم سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید