دلایل چاقی زنان در سنین بالا

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، چاقی زنان مسئله ای است که حتی در جوامع پیشرفته هم روبه توسعه است. به نظر می رسد چاقی زنان با افزایش سن آنها در ارتباط است اما چرا افزایش سن باعث چاقی زنان می گردد؟

دلایل چاقی زنان در سنین بالا
جای تعجب ندارد که افزایش وزن مشکل فراگیر و گسترده ای است. وقتی در خصوص زنان صحبت می کنیم به نظر می رسد، آنها به خاطر افزایش سن بیشتر با مشکل افزایش وزن روبه رو می شوند. یکی از دلایل این مشکل، تغییرات هورمونی به خصوص نامتعادلی استروژن است که در تخمدان ها تولید می گردد که مسئول تولید و تقسیم سلول هاست، اما میزان بالای این هورمون سبب شکل گیری سلول های چربی است. یک هورمون دیگر پروژسترون است که برخلاف استروژن عمل می نماید و مقابل عامل رشدی مثل استروژن قرار می گیرد. در حالت طبیعی این دو هورمون به میزان مناسب ترشح می شوند.

هر چند با افزایش سن، میزان تولید هر دوی این هورمون ها کاهش می یابد، اما زنان عموماً در سال های قبل از یائسگی و در دوران یائسگی شاهد کاهش شدید این دو هورمون هستند. البته کاهش پروژسترون خیلی بیشتر از استروژن است و این نابرابری سبب می گردد تا چربی بیشتری در بدن تولید گردد.

این کاهش هورمون طبیعی است و بخشی از افزایش سن است، اما افزایش وزن ناشی از آن می تواند تحت تأثیر سبک زندگی یا رژیم غذایی قرار بگیرد. این عوامل می توانند باعث افزایش میزان استروژن شوند و حتی سایر هورمون های مشابه استروژن را هم تحریک می نمایند. در ادامه تعدادی از این عوامل تأثیرگذار روی استروژن را معرفی خواهیم کرد:

1. حشره کش ها و علف کش ها

سبزیجات و میوه هایی که می خرید باید از بابت آلودگی آنالیز شوند. به همین دلیل سعی کنید انواع طبیعی آنها را بخرید. در غیر این صورت، سعی کنید روش شستن سبزی و میوه با استفاده از سرکه را یاد بگیرید و میوه ها و سبزیجات را با استفاده از آب و سرکه بشویید.

2. استفاده از گوشت های غیر ارگانیکبرخی از مرغ ها و گوشت های قرمز با هورمون ها تولید می شوند.سعی کنید گوشت مرغ یا احشامی را مصرف کنید که به صورت طبیعی رشد نموده اند. وقتی به رستوران می روید، ماهی سفارش بدهید، مگر اینکه مرغ یا گوشت قرمز بدون هورمون باشد.

3. مواد شیمیایی کرم ها، شامپو و …مواد شیمیایی که درون کرم ها، لوسیون ها، صابون، شامپو، عطرها، اسپری مو و دئودورانت وجود دارند می توانند به شما آسیب بزنند. بنابراین سعی کنید از محصولاتی بهره ببرید که امتحان خود را پس داده اند.

4. حلال های صنعتیحلال های صنعتی درون چسب ها، رنگ ها، لاک های الکلی و محلول استن وجود دارد. این موضوع برای زنان مشکل ساز است، بنابراین حضور خودتان را در محل هایی که بوی مواد شیمیایی (مثل: سالن های زیبایی) دارد کمتر کنید و هر نوع ماده شیمیایی را در فضای آزاد بهره ببرید.

5. استرس و کمبود خوابهمان طور که احتمالا می دانید، استرس تأثیر بسیار بدی روی بدن زنان می گذارد. استرس و کمبود خواب باعث کاهش پروژسترون تولیدی می گردد. با استفاده از یوگا، تمرین های تنفس عمیق و پیاده روی، سطح استرس خود را کم کنید. بعلاوه برنامه روزانه خود را از قبل تهیه کنید تا بتوانید به راحتی کارهای روزانه خود را انجام بدهید. برای داشتن خواب بهتر، زمان استفاده از رایانه، تلویزیون و تلفن همراه قبل از خواب را کمتر کنید. بعد از شام دیگر مواد غذایی مصرف نکنید و محیط خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید.

6. مصرف بیش ازحد کالریمصرف کالری زیاد باعث ایجاد چربی و بعلاوه تبدیل استروئید به استروژن می گردد. مواد غذایی سرشار از پروتئین، چربی سالم و مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف کنید. این موارد از جمله راه های علمی کاهش اشتها هستند.

7. عملکرد ضعیف کبد ناشی از مصرف قبلی الکل و داروهااستروژن درون کبد تجزیه و جذب می گردد، بنابراین باید از آن مراقبت کنید. الکل مصرف نکنید و دارو را بدون تجویز دکتر مصرف نکنید. از مواد غذایی مثل آب خیار، کلسیم، اسید فولیک و تائورین (یک آمینواسید) بهره ببرید.

8. کمبود مهمیمکمبود مهمیم ناشی از کمبود مصرف میوه یا سبزیجات همراه با مصرف مواد غذایی تولید شده است. از جمله علائم کمبود مهمیم در بدن، گرفتگی عضلات و مسائل و اختلالات خواب است. مهمیم برای سوخت وساز استروژن در کبد ضروری است. از پودر مهمیم قبل از خواب بهره ببرید و بعد از تمرین از اسپری مهمیم روی عضلات بهره ببرید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1762

به "دلایل چاقی زنان در سنین بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل چاقی زنان در سنین بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید